Celebrity kritizují vládu kvůli nové reformě: „Přijde mi, že jim je úplně jedno, jak lidé budou žít,“ říká Jandová

Balíček opatření, který kabinet Petra Fialy nazval Česko ve formě, má zpomalit zadlužování státu, ozdravit veřejné finance a přispět k udržitelnosti penzijního systému.

i Zdroj fotografie: Nextfoto

Dopady konsolidačního balíčku vlády Petra Fialy pocítí každý obyvatel Česka. Velkolepý plán na ušetření desítek miliard korun počítá totiž například s vyšším zdaněním příjmů, se zrušením školkovného, zavedením nemocenského pojištění, zvýšením spotřebních daní i odvodů živnostníků. Samostatnou kapitolou je pak důchodová reforma, včetně prodloužení věku odchodu do penze. Opatření kabinetu vyvolala negativní reakce ve společnosti a nelíbí se ani známým osobnostem.

Je to podraz pro pracující poctivce

Přes čáru. Tak by se daly shrnout reakce celebrit na radikální úsporné kroky vlády. Podle herečky a zpěvačky Olgy Lounové jsou tvrdou ranou pro lidi, kteří celý život pracují. „Sociální politika by měla být jiná. Šetřit by se podle mě dalo na jiných místech. Například se plánuje změna rodných čísel na identifikační čísla, která by měla vyjít na 55 miliard. To mi přijde jako zbytečné vyhazování peněz. Na takových věcech by se dalo šetřit, nikoliv na nejzranitelnější skupině obyvatelstva,“ cituje Lounovou server Ženy.

Restriktivní opatření vytočila i zpěváka Jana Bendiga. „Beru to jako velký podraz na každého poctivě pracujícího člověka platícího daně,“ svěřil se serveru s tím, že nehorázná je i reforma penzí. „Každý člověk, který odpracuje spoustu let, by si podle mě zasloužil kvalitní a hezké stáří, o které by se mu měl postarat hlavně náš stát. Takže to, že stát chce posunout důchodovou hranici k věku, kterého se minimálně polovina lidí nedožije, je velká sprosťárna,“ dodal naštvaný zpěvák.

Vymyslel to ignorant bez empatie

Kroky vlády vůči seniorské populaci vytočily zpěvačku Jiřinu Jandovou, která je dcerou Dalibora Jandy. „Je mi strašně líto, jak se vláda ke starším spoluobčanům, kteří se nemohou bránit a musí to přijmout, chová. Přijde mi, že jim je úplně jedno, jak lidé budou žít,“ naštvaně reagovala. Vláda se podle ní k důchodcům zachovala arogantně. „Chápu, že změny jsou nutné, ale vůči starší generaci je to sprosté a bezohledné. Penzisté mají už teď existenční problémy a vláda jim dál zdražuje úplně všechno,“ podotkla.

Dalibor Janda a Anna Jiřina Jandová iZdroj fotografie: Nextfoto

Podobně vnímá příkrý přístup kabinetu k penzijní reformě i zpěvačka Eliška Mrázková, která si říká Elis. „Je to naprosto tristní,“ spílala vládě. Vadí jí zejména návrh na zvýšení věku odchodu do důchodu. Člověk se dostane do důchodu, když už bude opravdu starý a těch zhruba deset let už jen bude lítat po doktorech… To není důchod, to je přežívání. Tohle může vymyslet jen naprostý ignorant bez empatie k obyčejným lidem,“ rozohnila se Elis.

Co si myslíte o vládním konsolidačním balíčku?