Nenechte se napálit, věštkyně a astrologové o vašem osudu nic neví. Jen využívají záludný psychologický efekt

Před mnoha lety, než se mezinárodní cestování stalo běžnou součástí života, prorokoval věštec, že v letech 2014–2018 budu hodně cestovat. Byl konkrétní a já tuto předpověď nemohl ignorovat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Věštec se úplně nemýlil. Na konci roku 2014 jsem se oženil a přestěhoval se do jiného města. V důsledku toho jsem každý týden cestoval za prací. To vše bylo v Indii. Ačkoli jsem si nechal udělat pas, nevyužil jsem ho tak, jak jsem si představoval. Jak je to s předpovědí a horoskopy, kterým chceme věřit? Jak se ukázalo, méně to souvisí s astrologií a více s psychologií.

Královské spojení s horoskopy

Věřili byste tomu, že dnešní horoskopy vděčí za svou existenci princezně Margaret? Pro veřejnost bylo velkou událostí její narození. Každý o ní chtěl vědět víc. Noviny se předháněly a snažily se přinést nové příběhy o královské rodině. Během toho se novinář The Sunday Express rozhodl vytisknout horoskop o životě princezny. Zapojil mladého astrologa Richarda Naylora, aby mu s horoskopem pomohl. Článek byl hitem. Čtenáři se však ptali, zda horoskop platí pro všechny narozené týž den.

iZdroj fotografie: Pixabay

To redaktora přimělo přemýšlet. Do té doby byly horoskopy směřované na jednu osobu. Nakonec přišel s myšlenkou rozdělit předpovědi na dvanáct znamení, a tím začal jeho týdenní sloupek s předpovědí pro každé z nich. Redaktor tak nevědomky použil několik psychologických triků. Pojmenováním horoskopů podle znamení způsobil, že vypadaly věrohodně. Lidé se díky začlenění cítili spříznění. Konkrétností, ačkoli byla široká, dal lidem pocit, že byl horoskop psaný pro ně.

Jde o takzvaný Barnumův nebo Forerův efekt

Barnumův efekt je definovaný jako účinek, ke kterému dojde, když se jednotlivci domnívají, že se popisy osobnosti vztahují konkrétně na ně. A to i přesto, že je popis ve skutečnosti plný informací, které platí pro každého. Horoskopy opravdu mají něco pro každého. Jde o prohlášení ve smyslu: „Někdy jste extrovertní, přívětiví a společenští, zatímco jindy jste introvertní, opatrní a rezervovaní.“ Horoskopy do značné míry spoléhají na tento typ komunikace. Důležité je přitom povzbudit.

iZdroj fotografie: Pixabay

Tento efekt známý z horoskopů má vliv na marketing a svět produktů. Důležité je vědět, že na prvním místě je personalizace. Ukázal to svět Spotify nebo Netflixu. Dokazují to fráze „jen pro vás“ a podobně. Příběh o horoskopech nám říká, že lidé rádi patří do skupin. To lze využít právě i v marketingu. Barnumův efekt se však odráží i v řízení výkonu. Zpětná vazba je většinou sepsaná obecně. Osoba, která ji obdrží, však předpokládá, že je určená čistě pro ni.

Zdroj: The Decision Lab

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Zobrazit další články