Lepší spánek bez prášků: realita i pro vás

                   

Trpíte problematickým usínáním? Nebo je váš spánek nekvalitní, budíte se a ráno jste unavení? Nepodceňujte to. Spánek je totiž aktivní proces, během kterého vaše tělo prochází intenzivními regeneračními procesy. Špatný spánek má za následek nejen únavu, ale také negativní změny na vašem tělesném i duševním zdraví.

Proč špatně spíme?

Příčin může být mnoho. Mezi ty nejčastější patří stres, špatná psychická nebo tělesná kondice, nezdravé životní návyky nebo třeba i špatné okolní podmínky. 

Každý člověk je jiný. Někdo dokáže usnout téměř kdekoliv a nevadí mu ani okolní hluk, dalšímu v usnutí zabrání i nevhodná matrace. Nepřítelem spánku je i pití kávy nebo kofeinových nápojů, přísun nikotinu před usnutím nebo přemíra modrého světla. Zdravý spánek je zkrátka za odměnu. Pojďme se tedy společně podívat na to, jak lépe usínat a spát.

Zaměřte se na prostředí a režimová opatření

Okolní podmínky obvykle můžete celkem jednoduše upravit. Co tedy brání zdravému spánku a jak prostředí vylepšit? 

Ložnici byste měli využívat skutečně jen ke spánku. Pravidelně větrejte a udržujte teplotu kolem 18 až 20 stupňů. Co nejvíce omezte okolní hluky. Pořiďte zatemňovací závěsy, aby vás nerušilo umělé pouliční osvětlení. 

i

Problémy se spánkem mohou být způsobeny i nepravidelností. Choďte proto spát i vstávejte přibližně ve stejnou hodinu. A to i o víkendu. Dávejte si pozor na krátká zdřímnutí během dne. Když se vejdete do půlhodinky, mělo by to být v pořádku. Delší spánek by však už mohl narušit vaše cirkadiánní rytmy.

Dalším významným narušitelem je modré světlo, které na vás útočí z obrazovek monitorů a chytrých zařízení. Nejpozději dvě hodiny před usnutím už nesledujte telefon a pokud možno ani nepracujte na počítači. Pokud nebude zbytí, nasaďte si alespoň brýle pohlcující modré záření.

Jestli to se zdravým spánkem myslíte skutečně vážně, vyhněte se také kofeinovým nápojům. Dopolední kávička je ještě v pořádku, ale po obědě už by dávka kofeinu mohla narušit váš noční spánek. Pamatujte na to, že kofein je i v některých nápojích a dokonce i v černém nebo zeleném čaji. 

Jak si dopomoci k lepšímu spánku?

Dodržujte předchozí opatření a přidejte ještě několik technik. 

Do své denní rutiny zařaďte cvičení nebo alespoň lehčí tělesnou aktivitu. Přinese vám to hlubší spánek, který tělo potřebuje k regeneraci. Jen se vyvarujte náročnému cvičení v noci před usnutím. 

i

Pracujte se svou myslí. Slýcháváte rady typu „na nic nemysli a usneš“? Vlastně je na nich špatné jen to, že neposkytují návod, jak takového stavu docílit docílit. Tak tady ho máte. Pomůže vám trénink mindfulness. Praktikujte třeba meditace a jógu. Výsledky vás mile překvapí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Marek Motyčák

Zobrazit další články