Možná se vracíte domů z nákupu s dobrým pocitem, že jste vychytali levnější zboží v akci. Jenže je třeba mít se na pozoru, protože ne ve všech případech to musí být pravda.
Nakupování potravin je v poslední době poměrně náročný nápor na nervy a trpělivost. Řeč není o tom, že by bylo málo výrobků na výběr, ale o cenách. Ty totiž vyletěly do astronomických výšin. A i když je některé zboží v akci a zlevněné, přesto je velmi drahé. Problém je v tom, že obchodníci se příliš se svými zákazníky nemažou. Jenže na jejich nefér hru si posvítila Česká obchodní inspekce (ČOI). Je neuvěřitelné, co zjistila.
Obchody čarovaly s rádoby slevami
Několik tuzemských obchodů, v nichž lze koupit potraviny, dostalo ve třetím čtvrtletí tohoto roku od inspekce pokuty v celkové výši přes dva miliony. Podle webu Kverulant, který vychází z dat ČOI, byly sankcionovány menší prodejny i velké řetězce. Celkem v tomto období inspekce uložila 33 pokut. Nejvyšší postihy se týkaly renomovaných supermarketů, kde nakupuje většina Čechů.
Minimálně zarážející je fakt, že sankce tyto prodejny dostaly zejména za to, že tahaly zákazníky za nos. Lákaly je totiž na rádoby akční slevy, které ve skutečnosti žádnými slevami nejsou. Prokázat se to dá jednoduše, stačí podívat se na historii vývoje cen. Obchody hřeší na to, že jejich klienti tato data nemají k dispozici a nepídí se po nich. Jenže ČOI si je může jednoduše opatřiti, srovnávat a kontrolovat.
Hříšníci musí zaplatit pokuty
Jednoduše řečeno, není možné, aby ochod označil nějaký výrobek cedulkou sleva nebo v akci, když ho za tu samou cenu nabízel před pár týdny. To se ale právě dělo a hříšníci dostali od ČOI pokuty. Největším byl v tomto ohledu supermarket Billa, kterému byla uložena celková sankce ve výši 940 tisíc korun za sedm případů. Následuje Lidl s pěti pokutami v celkové výši 867 tisíc korun. Nejnižší pokutu 20 tisíc korun zaplatila společnost Albert za dva prohřešky, napsal web.
Nejvyšší jednorázovou pokutu ve výši 600 tisíc korun dostala také Billa. Podle inspekce špatně účtovala ceny, špatně o nich zákazníky informovala a nesprávně lákala na slevy. „Společnost Billa provozuje své prodejny tak, aby komunikace i servis směrem k zákazníkovi byly transparentní a v souladu se všemi legislativními nařízeními. Proto jsme již přijali nápravné opatření, abychom do budoucna případům popsaných níže předešli,“ cituje mluvčí společnosti Danu Bratánkovou web TN.