Jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod je nepozornost za volantem. K tomu, aby došlo k nebezpečné situaci, která vyústí v tragickou havárii, totiž stačí jen málo.
Na českých silnicích dojde každý rok k téměř sto tisícům dopravních nehod, při nichž vyhasnou životy stovek lidí a celkové škody dosahují několika miliard korun. Jednou z nejčastějších příčin havárií je vyjma nepřiměřené rychlosti, nepřizpůsobení jízdy či alkoholu za volantem také nepozornost řidičů. K tomu, aby se srazila dvě auta, stačí velmi málo. Třeba když se jedno z nich prostě jen na chvíli schová v mrtvém úhlu.
Ani perfektní nastavení zrcátek nestačí
Sezona dovolených je přede dveřmi, což skýtá zábavu, ale i jistá úskalí. Lidé totiž v létě mnohem víc cestují se svými automobily, motocykly nebo na kolech či koloběžkách. Podle webu Fakt proto policie znovu varuje, aby byli opatrní a předvídaví. V silničním provozu totiž číhá spousta nebezpečí, které si jeho účastníci v podstatě ani nepřipouštějí.
Například si neuvědomují zákeřnou neviditelnou hrozbu, která je přitom příčinou velkého množství dopravních nehod. Řeč je o takzvaném mrtvém úhlu. Ani nejpečlivější nastavení zrcátek u automobilu totiž nedokáže zabránit tomu, že část prostoru kolem vozu řidič prostě nevidí. Riziko lze přitom eliminovat na minimum, když má řidič dokonalý přehled o dopravní situaci kolem auta nebo přídavnými zrcátky.
Od července musí mít náklaďáky senzory
Slepé místo neboli mrtvý úhel je oblast kolem vozu, která není pro řidiče viditelná přímo ani v zrcátku. U každého modelu je to trochu jiné a samostatnou kapitolou pak jsou velké nákladní automobily nebo autobusy. Jejich řidiči sedí vysoko a někdy se jim v mrtvém úhlu schová i celé osobní auto. Na první pohled se sice může zdát, že nehody, ve kterých sehrává svou roli mrtvý úhel, nejsou nijak zvlášť nebezpečné a končí pomačkanými plechy. To je ale omyl.
Smrtelné nehody se stávají zejména, pokud dojde ke kolizi s ohroženějšími účastníky silničního provozu, jako jsou chodci, cyklisté, ale i motorkáři. Maximální opatrnost je namístě zejména, pokud se pohybují v blízkosti velkých vozidel. Některé automobilky i samotní řidiči už dokonce vybavují vozy speciálními zrcátky, která slepá místa pokrývají. Podle webu iDnes navíc od července už nákladní auta či autobusy musí být v Evropské unii vybavené senzory, které budou řidiče informovat o pohybu v mrtvém úhlu kolem vozidla.