Během své bohaté a úspěšné kariéry složil talentovaný multiinstrumentalista tisíce skladeb a na podiích vystupoval s nejzářivějšími hvězdami.
Svět hudby truchlí. Ve věku 89 let zemřel multiinstrumentalista a experimentátor Hermeto Pascoal. Dámský Deník připomíná, že celosvětově známý a uznávaný brazilský muzikant hrál zejména na klavír a flétnu, ale perfektně ovládal i saxofon, kytary, bicí či akordeon. Do povědomí publika se zapsal i tím, že do své hudby často zapojoval také předměty z domácnosti a využíval i netradiční zvuky, které zdánlivě do tohoto ranku nepatřily.
Kvůli albinismu nemohl pracovat s rodinou
O skonu fenomenálního hudebníka informovali jeho blízcí na sociálních sítích. „S klidem a láskou oznamujeme, že Hermeto Pascoal odešel do duchovní říše, obklopen rodinou a kolegy hudebníky. Jak nás vždy učil, nenechme se ovládnout smutkem: poslouchejme vítr, ptáky, sklenici vody, vodopád – univerzální hudba stále dýchá. Prosíme o respekt a soukromí v této chvíli. Pokud si přejete uctít jeho památku, zahrajte jednu notu – na nástroj, svým hlasem nebo konvicí – a věnujte ji vesmíru,“ uvedla v prohlášení rodina.
Příčinu úmrtí příbuzní neuvedli. Zesnulý muzikant byl autorem více než 2000 skladeb. Narodil se 22. června 1936 do chudé rodiny z venkovské osady Lagoa da Canoa na severovýchodě Brazílie. Byl albín s citlivou pletí, která nemohla být vystavována tamnímu tropickému slunci, takže nepracoval venku se svou rodinou, uvedl server BBC. Čas ale využil k tomu, aby se doma sám naučil hrát na několik hudebních nástrojů. A poslouchal zvuky jako kvákání žab, cvrlikání ptáků a další, které ho později inspirovaly v tvorbě.
Legendě dal pěstí do obličeje
Už ve svých deseti letech hrával na svatbách a při dalších příležitostech. Když mu bylo čtrnáct let, rodina se přestěhovala do přístavního města Recife, kde pomalu odstartoval svou hudební dráhu. Na konci padesátých let se vydal do Rio de Janeira, kde objevil tamní jazzovou scénu. Vystupoval v nočních klubech a spolupracoval s rozhlasovým orchestrem. Jeho neotřelý styl, v němž kombinoval jazz a tradiční lidovou hudbu, zaujal nejzářivější hvězdy tohoto žánru, se kterými pak vystupoval. Díky svému talentu si geniální hudebník vysloužil přezdívku „šaman“.
Na turné ve Spojených státech se seznámil s legendárním jazzovým hudebníkem Milesem Davisem, který ho podle webu The Guardian vyzval i k tomu, aby se s ním utkal v boxerském ringu. Pascoal mu prý uštědřil pořádnou ránu pěstí do obličeje. Později spolu také nahráli album Live Evil. V dalším roce spatřila světlo světa i debutová deska Brazilce, který se nebál experimentovat s podivnými zvuky. Využil třeba kvičící sele, vyluzoval melodie z kravských rohů, pumpičky na kolo, čajové konvice, panenek a hrál i na vlastní vousy. Davis ho nazval nejdůležitějším hudebníkem planety.