Namísto pouhé kontroly mají rodiče tendenci spíš zasahovat do domácích úkolů, které mají jejich ratolesti vypracovat. Někdy ale stojí za to, nechat děti, ať se samy předvedou.
Děti mají specifické vidění světa, které si postupně utvářejí z vlastních poznatků, zážitků i toho, co kde zaslechnou. Když pak dostanou ve škole za domácí úkol popsat třeba i nějakou obyčejnou věc nebo situaci, není nouze o celkem zajímavé čtení. Můžou sice pobavit učitele i spolužáky, ale rodiče jsou z toho někdy v rozpacích. Podobně jako paní Eva D. z Kladna. „Synův sloh mě docela zaskočil,“ napsala nám do redakce matka malého školáka.
Školákova esej o krávě pobavila rodiče
Druhá třída základní školy, kterou syn paní Evy navštěvuje, dostala za domácí úkol napsat krátké slohové cvičení. „Mému synovi je osm let a musel psát esej o krávě. Nechtěla jsem ho ovlivňovat, takže docela dost popustil uzdu své bujné fantazie. To, co napsal, mě dostalo do kolen,“ svěřila se čtenářka. Rodina bydlí ve městě, takže malý chlapec prý nemá moc velké povědomí o chovu hospodářských zvířat.
S domácím úkolem se vypořádal po svém. „Kráva je domácí zvíře, ale dostane se i mimo dům. Často žije na venkově. Přichází i do města, ale jen když je čas zemřít. O tom ale nerozhoduje sama,“ zahájil svou esej žák druhé třídy. Popsal také, jak zvíře vypadá. „Na přední straně je hlava, a to proto, že rohy se potřebují k něčemu připevnit. Rohy jsou vyrobeny z rohoviny a jsou jen na ozdobu. Kráva má v přední části hlavy dva otvory, kterým se říká kravské oči,“ napsal školák.
Krávy jsou užitečné, proto je má školák rád
Popis zvířete tím ale nekončil. „Na zadní straně je ocas. Slouží k odhánění much, aby nespadly do mléka a neutopily se. Spodní strana je nejdůležitější, protože tam visí mléko. Když zemědělec otevře kohoutky, mléko vytéká. Když zahřmí, mléko zkysne, ale jak se to dělá, jsem se nedozvěděl. Kráva má čtyři nohy, kterým se říká kravské nohy,“ napsal školák. Představivost malého syna jeho matku pobavila. „Je to takové dětsky naivní a půvabné. Dost jsme se s mužem u čtení nasmáli,“ řekla paní Eva.
Závěr své školní práce věnoval školák tomu, jak vznikají mléčné výrobky. „Z tlustých krav se vyrábí tučné mléko, z hubených netučné. Když má kráva žaludeční nevolnost, vyrábí tak sýr. Jak v něm dělá díry, jsem nezjistil. Člověk, který si přijde pro krávu, když zestárne, se nazývá kravičkář. Když se kráva porazí, mléko se dává do krabic, které si kupujeme v obchodě. Krávy jsou užitečná zvířata, a proto je mám opravdu rád,“ zakončil domácí úkol žák druhé třídy.