Před mnoha lety, než se mezinárodní cestování stalo běžnou součástí života, prorokoval věštec, že v letech 2014–2018 budu hodně cestovat. Byl konkrétní a já tuto předpověď nemohl ignorovat.
Jde o takzvaný Barnumův nebo Forerův efekt
Barnumův efekt je definovaný jako účinek, ke kterému dojde, když se jednotlivci domnívají, že se popisy osobnosti vztahují konkrétně na ně. A to i přesto, že je popis ve skutečnosti plný informací, které platí pro každého. Horoskopy opravdu mají něco pro každého. Jde o prohlášení ve smyslu: „Někdy jste extrovertní, přívětiví a společenští, zatímco jindy jste introvertní, opatrní a rezervovaní.“ Horoskopy do značné míry spoléhají na tento typ komunikace. Důležité je přitom povzbudit.
Tento efekt známý z horoskopů má vliv na marketing a svět produktů. Důležité je vědět, že na prvním místě je personalizace. Ukázal to svět Spotify nebo Netflixu. Dokazují to fráze „jen pro vás“ a podobně. Příběh o horoskopech nám říká, že lidé rádi patří do skupin. To lze využít právě i v marketingu. Barnumův efekt se však odráží i v řízení výkonu. Zpětná vazba je většinou sepsaná obecně. Osoba, která ji obdrží, však předpokládá, že je určená čistě pro ni.