Zemřel Theodor Pištěk, jedna z nejvýraznějších osobností české kultury. Působil jako malíř, scénograf, výtvarník a v mládí patřil mezi špičku automobilového závodění.
Česká kultura přišla o jednu ze svých nejvýraznějších osobností. Ve věku 93 let zemřel malíř, scénograf a světově uznávaný výtvarník Theodor Pištěk – muž, jehož práce stojí za podobou legendárních filmů a dokonce také za uniformami Hradní stráže. O jeho odchodu informoval syn Jan, přičemž zpráva zanechala hluboký smutek mezi filmaři, umělci i diváky.
Zemřel Theodor Pištěk
Theodor Pištěk se narodil 25. října 1932 v Praze do rodiny, kde bylo umění přirozenou součástí každodenního života. Jeho matka Marie Ženíšková působila jako herečka, a tak měl Pištěk již od dětství blízko k divadlu. Brzy ale zjistil, že jej více než herectví fascinují kostýmy, kulisy a svět vizuálního vyprávění. Vystudoval tehdejší Vyšší školu uměleckého průmyslu, dnešní UMPRUM, a později dle webu TN působil také na Akademii výtvarných umění.
Zajímavostí rovněž je, že Pištěk v mládí patřil mezi českou špičku automobilového závodění, což je důkazem jeho neobyčejně širokého talentu. Jeho profesní dráha se poté začala výrazně rýsovat v 50. letech, kdy spolupracoval s režisérem Františkem Vláčilem na snímku Holubice. Zásadní zlom ale přišel až v momentě, kdy spojil síly s Milošem Formanem. Kostýmy, které vytvořil pro film Amadeus, mu vynesly nejprestižnější ocenění filmového světa – Oscara.
Řada úspěchů během kariéry a nevídaný talent
Úspěch zopakoval i u filmu Valmont, za který získal Césara. Tato mezinárodní uznání jen potvrdila, že patřil mezi největší umělecké vizionáře své doby. Jeho návrhy však obdivovali hlavně čeští diváci. Pištěk totiž vytvořil kostýmy pro celou řadu filmů, které se staly pevnou součástí domácí kultury. Patří mezi ně nesmrtelné komedie jako Marečku, podejte mi pero!, Zítra vstanu a opařím se čajem, Což takhle dát si špenát či Léto s kovbojem.
Podílel se také na kultovních fantasy a pohádkách, mezi nimiž nechybí Tři oříšky pro Popelku, Ať žijí duchové!, Jak se budí princezny nebo Princ a Večernice. Pištěkova tvorba ale nekončila u filmového plátna. Významně spolupracoval také s Václavem Havlem, pro něhož navrhl dodnes používané uniformy Hradní stráže – symbol, který zná každý návštěvník Pražského hradu. Od 90. let se navíc naplno věnoval malbě, ve které se našel v geometrické abstrakci. Jeho obrazy se brzy nato staly vyhledávanými díly moderního umění.

