Učitel píše s žáky od 1. třídy dvě hodnocené písemky denně. Podle inovátora školství jde o absurdní a devastující číslo

Pedagog, který dlouhodobě kritizuje poměry panující v českém školství, upozorňuje na metody výuky a hodnocení, které někteří učitelé používají. Je to prý někdy teror.

Malá holčička se učí ve škole i Zdroj fotografie: Freepik
                   

Základní školy primárně děti vzdělávají, ale mají také podstatný vliv na utváření jejich osobnosti. Kvalita výukových metod i samotných kantorů a systém známkování zejména u nejnižších ročníků jsou klíčové. Podle pedagoga Roberta Čapka, který provozuje facebookový profil Líný učitel, v tom ale české školství přinejmenším pokulhává. „Je zastaralé z hlediska využití idejí moderního vzdělávání a zastaralé je zejména myšlení učitelů. Už skoro dvacet let u nás nemáme osnovy, ale většina učitelů je stále učí,“ řekl Čapek v rozhovoru pro server iPrima.

Vztah dětí ke škole poškozuje i množství testů

Pedagog ostře kritizuje, že chybí individuální přístup učitelů k žákům, nepoužívají se nové výukové metody a žáci jsou hodnoceni výkonově. „Ve třídách se téměř nediferencuje obtížnost, stále padají špatné známky a výuka je mizerná. Nevím, jakou lobotomii by bylo nutné tisícům ředitelů a učitelů udělat, aby se české školství zbavilo trestání chyb žáků, průměrování známek, neustálého testování, výkladů s powerpointovou prezentací a dalších neduhů,“ myslí si Čapek, který na Líném učiteli často poukazuje na konkrétní příklady, jak psal DámskýDeník.

Naposledy se pustil do jednoho z pedagogů, který vyučuje na prvním stupni základní školy. „Musíme bezpodmínečně odmítnout špatné známky ve školách, zejména pak v prvních třídách. Jenomže dávat pětky v první třídě není jediná obrovská chyba, na kterou můžeme narazit. Poškozující pro vztah dětí ke škole může také být obrovské množství písemek, testů a známek,“ uvedl na profilu Líný učitel a uvedl příklad, který to podle jeho názoru demonstruje.

Pomalejší děti nemají šanci látku pochopit

 „Například učitel Richard Koníř ze 4. ZŠ Jičín už od první třídy píše hodnocené písemky z matematiky a českého jazyka každý den! A ve druhé třídě v tom pokračuje. Znamená to minimálně 10 písemek týdně jenom z těchto dvou předmětů. To je naprosto absurdní a devastující číslo. To je 40 písemek měsíčně. Skoro 400 písemek ročně – ve druhé třídě! A k tomu písemky i z dalších předmětů. Kolego, vzpamatujte se! Opravdu neumíte ty malé žáčky motivovat jinak? Tohle je totiž teror,“ uvedl dále na svém profilu.

Musíme bezpodmínečně odmítnout špatné známky ve školách, zejména pak v prvních třídách. Jenomže dávat pětky v první…

Zveřejnil(a) Líný učitel dne Pondělí 23. října 2023

Podle Čapka totiž množství známek z testů nemůže nahradit individuální a formativní hodnocení, které by měly děti od učitele dostávat. Vůbec navíc nezohledňuje, že někteří žáci se učí pomaleji než jiní. Takže je pak realitou, že v každodenních písemkách jedničkáři dostanou dobré známky a pomalejší děti špatné, protože neměly dost času látku pochopit. „Učitel takto diskriminuje tyto žáky,“ prohlásil Čapek na svém webu.

Jako když se ve filmu kryjí zkorumpovaní poldové

Pedagog dodal, že ho překvapila reakce některých učitelů i rodičů na jeho kritiku. „Mnozí pochopili, jaké nebezpečí skrývá tohle šílenství. Nebudu komentovat ignorantství učitelky, která uvedla, že se ve škole sejdou a kolegu podpoří, aniž by ji zajímalo, jak ve třídě pracuje a jak hodnotí. Je to častý úkaz. Nějaká učitelka šikanuje prvňáčka, ale nepřítel sborovny je Čapek, který o tom píše. Ne ten, kdo ubližuje dětem. To ve škole nikoho nezajímá, oni jsou přece kolegové. Jako by se v nějakém špatném filmu navzájem kryli zkorumpovaní poldové,“ uvedl na webu Čapek.

Jednotný mustr na způsob známkování, který by platil ve všech školách, neexistuje. Každá z institucí si o pravidlech hodnocení rozhoduje sama a měla by být uvedená ve školním řádu. To, že je někde zakopaný pes, nejspíš tuší ministerstvo školství. „Ministerstvo v dlouhodobém záměru navrhuje zrušení známkování v nejnižších ročnících 1. stupně ZŠ, přičemž vychází z toho, že v prvních ročnících základní školy by nemělo jít o výkony, ale o to, aby děti získaly vztah ke vzdělávání a osvojily si základy gramotnosti,“ řekla Blesku mluvčí resortu Tereza Fojtová.

Co si myslíte o metodách výuky a známkování na českých školách?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Zobrazit další články