Brzy pravděpodobně dojde k výrazným změnám v hromadné dopravě po některých městech České republiky. Černé pasažéry čekají mnohem vyšší pokuty.
Dopravní podniky v Česku chystají razantní změny týkající se zvýšení pokut pro černé pasažéry. Stávající ceny jsou již 14 let nastaveny na 1 500 Kč, což je podle mnohých příliš malý trest pro splacení nedodržení zásad veřejné dopravy. Sdružení tak podle webu iDnes jednají s Ministerstvem dopravy o nových částkách, jejichž maximální strop by měl dosahovat až 2 500 Kč, což je téměř jednou tolik než doposud. Se zvýšením pokut souhlasí zatím 5 podniků.
Skoro dvojnásobná pokuta
Městská hromadná doprava patří k nejvyužívanějším službám v České republice. Každým rokem vozy dopravních podniků přepraví na 1,8 miliard cestujících, což je ve srovnání s vlaky, kterými ročně cestuje zhruba 180 milionů cestujících, poměrně velký rozdíl – na rozdíl od vlaků však městská doprava často postrádá kontrolu jízdenek, což mnoho lidí využívá a jezdí bez jízdenek (tzv. černí pasažéři). Ovšem pokud je náhodou nějaký revizor přistihne, musí platit pokutu, takže se jim to ve výsledku vůbec nevyplatí.
Sdružení dopravních podniků však nedávno uvedlo, že jsou pokuty malé a mělo by dojít k jejich zvýšení. Již 14 let jsou totiž jejich stropy nastaveny na 1 500 Kč, což je podle úředníků malá částka a někteří cestující proto opakovaně jezdí načerno. Jednají tak s ministerstvem dopravy o tom, aby byly stropy pokut navýšeny na 2 500 Kč. To ovšem neznamená, že by měla být tato horní hranice zavedená po celé České republice. Zatím se k nové částce přiklonilo 5 podniků, zatímco ostatní by prý nový strop nevyužily.
Změna hned dvou zákonů
Podniky však stále jednají s Ministerstvem dopravy o nastavení maximální hranice pokuty a na konečné výši se zatím nedohodly. Podle webu ct24 je dokonce možné, že dosáhnou výše až 3 000 Kč. „Rozsah změn se musí prodiskutovat, my si umíme například představit zvýšení limitů o meziroční míru inflace,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský s tím, že by tato změna vyžadovala přímý zásah hned do dvou zákonů – a to zákona o drahách a zákona o silniční dopravě. Situace je tak značně komplikovaná a stále se řeší.
Kromě toho musí brát Sdružení dopravních podniků také na vědomí, že ne každý podnik by skutečně využil navýšení stávající hranice pokut. V mnoha městech se totiž takové navýšení zdá spíše ekonomicky neefektivní – a to zejména tam, kde je nižší životní úroveň. V takovém případě by totiž navýšení přirážek nemuselo vést k vyšším příjmům, ale naopak většímu množství problémů, protože by hrozilo zvýšení objemu nedobytných pohledávek. Některá města se proto od možných změn zdržují a raději se soustředí na jiné reformy.
Obecně také Sdružení dopravních podniků a Ministerstvo dopravy přihlíží ke skutečnosti, že v Česku není množství černých pasažérů příliš velké. Nejvíce pokut vydají ročně samozřejmě pražští revizoři, zatímco v Pardubicích se rozdá maximálně deset tisíc pokut ročně – za stejnou dobu však tamní vozy přepraví třicet milionů cestujících. Často se navíc jedná o totožné černé pasažéry, takže je číslo ve skutečnosti mnohem nižší.