Velké změny v hromadné dopravě. Mějte se na pozoru, jedna jízda vás může vyjít i na několik tisíc korun

Brzy pravděpodobně dojde k výrazným změnám v hromadné dopravě po některých městech České republiky. Černé pasažéry čekají mnohem vyšší pokuty.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dopravní podniky v Česku chystají razantní změny týkající se zvýšení pokut pro černé pasažéry. Stávající ceny jsou již 14 let nastaveny na 1 500 Kč, což je podle mnohých příliš malý trest pro splacení nedodržení zásad veřejné dopravy. Sdružení tak podle webu iDnes jednají s Ministerstvem dopravy o nových částkách, jejichž maximální strop by měl dosahovat až 2 500 Kč, což je téměř jednou tolik než doposud. Se zvýšením pokut souhlasí zatím 5 podniků.

Skoro dvojnásobná pokuta 

Městská hromadná doprava patří k nejvyužívanějším službám v České republice. Každým rokem vozy dopravních podniků přepraví na 1,8 miliard cestujících, což je ve srovnání s vlaky, kterými ročně cestuje zhruba 180 milionů cestujících, poměrně velký rozdíl – na rozdíl od vlaků však městská doprava často postrádá kontrolu jízdenek, což mnoho lidí využívá a jezdí bez jízdenek (tzv. černí pasažéři). Ovšem pokud je náhodou nějaký revizor přistihne, musí platit pokutu, takže se jim to ve výsledku vůbec nevyplatí.

Opilý muž byl v metru agresivní a nadával cestujícím. Situaci bravurně vyřešila 70letá dáma, rázem byl celý vůz v slzách

Sdružení dopravních podniků však nedávno uvedlo, že jsou pokuty malé a mělo by dojít k jejich zvýšení. Již 14 let jsou totiž jejich stropy nastaveny na 1 500 Kč, což je podle úředníků malá částka a někteří cestující proto opakovaně jezdí načerno. Jednají tak s ministerstvem dopravy o tom, aby byly stropy pokut navýšeny na 2 500 Kč. To ovšem neznamená, že by měla být tato horní hranice zavedená po celé České republice. Zatím se k nové částce přiklonilo 5 podniků, zatímco ostatní by prý nový strop nevyužily.  

Změna hned dvou zákonů 

Podniky však stále jednají s Ministerstvem dopravy o nastavení maximální hranice pokuty a na konečné výši se zatím nedohodly. Podle webu ct24 je dokonce možné, že dosáhnou výše až 3 000 Kč. „Rozsah změn se musí prodiskutovat, my si umíme například představit zvýšení limitů o meziroční míru inflace,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský s tím, že by tato změna vyžadovala přímý zásah hned do dvou zákonů – a to zákona o drahách a zákona o silniční dopravě. Situace je tak značně komplikovaná a stále se řeší. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kromě toho musí brát Sdružení dopravních podniků také na vědomí, že ne každý podnik by skutečně využil navýšení stávající hranice pokut. V mnoha městech se totiž takové navýšení zdá spíše ekonomicky neefektivní – a to zejména tam, kde je nižší životní úroveň. V takovém případě by totiž navýšení přirážek nemuselo vést k vyšším příjmům, ale naopak většímu množství problémů, protože by hrozilo zvýšení objemu nedobytných pohledávek. Některá města se proto od možných změn zdržují a raději se soustředí na jiné reformy.  

Obecně také Sdružení dopravních podniků a Ministerstvo dopravy přihlíží ke skutečnosti, že v Česku není množství černých pasažérů příliš velké. Nejvíce pokut vydají ročně samozřejmě pražští revizoři, zatímco v Pardubicích se rozdá maximálně deset tisíc pokut ročně – za stejnou dobu však tamní vozy přepraví třicet milionů cestujících. Často se navíc jedná o totožné černé pasažéry, takže je číslo ve skutečnosti mnohem nižší.

Co si o navýšení pokut myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Lukáš Jírovec

Zobrazit další články