Vzhledem k tomu, že české automobily jsou v průměru jedny z nejstarších v Evropě, do problémů se dostane nezanedbatelná skupina motoristů.
Majitelé starších automobilů a motocyklů by měli zbystřit. Výrobci paliv letos začali přidávat do benzínu až deset procent alkoholu a bio složek. Souvisí to s ekologičtějším přístupem a se zpřísněním evropských norem kvality. Na pumpách se tento benzín už prodává pod označením E10. Do nových automobilů ho můžete natankovat bez obav. Pro starší vozy nebo motorky ale není vhodný.
Problém mají škodovky i mercedesy
Český vozový park je podle webu Aktuálně jedním z nejstarších v Evropě. Zejména kvůli dovozu starších ojetin. Problémy s palivem E10 se tak dotknou nezanedbatelné skupiny motoristů. Natankovat ho do vozu, který je starší osmnáct let a víc, je špatný nápad. Naopak v klidu mohou zůstat všichni řidiči, kteří vlastní automobily s benzínovými motory, jež byly vyrobené po roce 2005, kdy vstoupila v platnost emisní norma Euro 4.
Konkrétněji byste podle serveru Novinky neměli palivo E10 natankovat třeba do škodovek Felicia z let 1994 až 2001, do první generace Mercedesů se systémem přímého vstřikování z let 2002 až 2005, do Audi s první generací motorů s přímým vstřikováním, do Fiatu Multipla s motorem 1,6 16V, Fordu Mondeo 1.8 SCI vyrobeného mezi lety 2003 a 2007 nebo i do novější Alfy. Smůlu mají majitelé populárních motorek Kawasaki ER 5 z let 1997 až 2006.
Při tankování si sáhnete hlouběji do kapsy
Neznamená to ale, že řidiči budou nuceni se takového auta zbavit. Jezdit s ním mohou dál, ale při jeho provozu si sáhnou hlouběji do peněženky. Natankovat totiž budou muset dražší víceoktanový benzín. Přesněji z kategorie Super plus na bázi ethyl terc-butyl-etheru v kvalitě E10. Třeba u čerpacích stanic řetězce Orlen takové palivo nese označení Verva 100, podotýkají Novinky.
Přechod na palivo E10 by měl být významným krokem na cestě k emisní neutralitě. Díky tomu, že obsahuje obnovitelné složky vyráběné z hmoty či odpadu organického původu, výrazně snižuje emise skleníkových plynů. V rámci kontroverzní Zelené dohody si evropští politici odhlasovali, že od roku 2035 musí být všechny nové vozy bezemisní. Výroba a dovoz aut na benzín nebo naftu skončí. „Nevím, co budu dělat. Mám staré auto a sotva budu mít na dražší benzín. Na elektromobil rozhodně nemám,“ řekla DámskémuDeníku paní Jana M. z Ústí nad Labem.