Studie provedená na 125 novorozencích potvrzuje, že časté objímání a mazlení pomáhají rozvoji miminka více, než se předpokládalo.
Pokud se se svými dětmi často a rádi objímáte a mazlíte, určitě nepřestávejte! Nejen že se jim dostává rodičovského tepla a lásky, dokonce to může mít pozitivní dopad na jejich vývoj. Zejména u malých dětí je vysoká pravděpodobnost, že časté tulení prospěje jejich organismu. Podle posledních studií tato společná aktivita rodičů a jejich ratolestí značně napomáhá rozvoji dětského mozku.
Vypozorováno na 125 novorozeňatech
Dětská nemocnice v Ohiu pozorovala mozkovou aktivitu u dětí, které zůstaly po porodu v její péči. Studie se účastnili rodiče se 125 novorozeňaty, které mohli často objímat a mazlit, objímání bylo zároveň umožněno i personálu nemocnice. Sestřičky se tak občas po vykonání všech svých povinností mohly přitulit k jednomu z novorozenců a následně zapisovaly, jak dlouho tato aktivita trvala.
Výsledky přinesly spoustu zajímavých závěrů, především pak ten, že častěji objímané děti vykazovaly po stejné době v nemocnici vyšší mozkovou aktivitu a odezvu než ty, s nimiž se personál a rodiče mazlili méně. Lékaři přitom nedokázali přesně objasnit, čím by tento jev mohl být ovlivněn a jak konkrétně působí tělesný kontakt na rozvoj těla i mozku.
Možná pomoc při vývoji předčasně narozených dětí
Kromě prvního zmíněného závěru studie přinesla i jiné poznatky, jako například skutečnost, že dříve narozené děti vykazují podstatně menší odezvu na kontakt než ty narozené později. Tento výsledek nebyl až tak překvapující a samotní lékaři jej již dříve předpokládali. Ve spojení s výše uvedeným zjištěním by však mohl mít dalekosáhlejší význam.
Pokud totiž víte, že předčasně narozené děti jsou vývojově lehce pozadu oproti jiným novorozeňatům, ale zároveň si uvědomíte, že časté mazlení může napomoci při rozvoji a růstu mozku, dojde vám, že pokud budete své dříve narozené dítě milovat a neustále objímat, může tento rozdíl dohnat, jeho mozek dříve doroste do běžných rozměrů a bude vykazovat stejnou aktivitu jako hlavičky jeho vrstevníků.