Žák odpálkoval učitele trefnou poznámkou v zadaném úkolu. Ukázal, že má o kolečko navíc

Děti jsou ve školách zvyklé vstřebávat učební látku, ale k samostatnému kreativnímu myšlení je nikdo příliš nevybízí. Školákovo neotřelé řešení úlohy způsobilo poprask.

Malý školák se učí i Zdroj fotografie: Freepik
                   

Metody výuky, které jsou praktikované na většině základních škol, mohou být považovány za poněkud zkostnatělé. Namísto toho, aby se děti učily samostatnému uvažování, kreativitě a kritickému myšlení, jsou nuceny se v podstatě jen biflovat, někdy i nazpaměť, hromadu učební látky, které často ani nedokážou porozumět. Když se pak občas stane, že nějaký žák přistoupí k řešení úkolu netradičním způsobem, jsou z toho všichni na větvi.

Znění matematické úlohy nebylo přesné

Přesně to se stalo v jedné z polských základních škol. Žáci měli vypracovat matematickou úlohu ve cvičebním sešitu, která se ukázala být tak trochu zapeklitá. Školáci měli vyřešit tento příklad: Santa šel spát v osm hodin večer a spal deset hodin. V kolik hodin vstal? Na výběr měli žáci ze tří odpovědí: a) v 7:00, b) v 6:00, c) v 8:00. Drtivá většina dětí v úloze označila jako správnou odpověď možnost b). Jedno řešení úlohy ale vzbudilo docela slušné pozdvižení.

Snímek matematického úkolu zveřejnil facebookový profil Polský Slovník, včetně neotřelého přístupu k řešení příkladu, který zvolil kreativní žák. Nemohl se rozhodnout pro žádný z navržených časů, protože podle jeho názoru zadání nebylo přesné. Vypořádal se tedy s úlohou po svém, podobně jako chlapec, jenž nechtěl psát domácí úkol, o kterém psal Dámský Deník. „Nevím, v kolik hodin usnul,“ napsal školák. Učitele jeho nezvyklé řešení zaskočilo. Na sociálních sítích se u fotografie strhla lavina komentářů.

Školák si udělal si z učitele legraci

Školákova přímočará odpověď má podle některých diskutujících logické opodstatnění. Podle nich to, že Santa šel spát v osm večer, skutečně automaticky neznamená, že v osm večer rovnou usnul. „Je to velmi dobrý příklad škodlivých a špatně postavených otázek ve školních učebnicích. Dítě prokázalo logické myšlení a pochopení významů,“ uvedl jeden z diskutujících. „Cílem školy by mělo být naučit děti myslet, nikoli řešit testy podle přesně vymezeného vzoru. A tenhle žák ukázal, že je inteligentní,“ dodal další.

Miecio Okrutnik

Zveřejnil(a) Słownik polsko dne Čtvrtek 8. prosince 2022

Objevily se ale také opačné hlasy. Zadání úlohy prý nebylo matoucí a školák byl líný se nad ní zamyslet. „Kdyby napsali, že Santa usnul, okamžitě by se objevily domněnky, zda se například neprobudil na hodinu kolem jedné ráno. Je přece jasné, jak úloha byla myšlena. Nebudeme si nic nalhávat, ten kluk si udělal z učitele legraci,“ domnívá se další z diskutujících. „Asi si ten student myslel, že má kantor o kolečko navíc,“ konstatoval jiný.

Převažuje zaměření na osvojení učiva

Přístup jednotlivých učitelů a škol k metodám vzdělávání je rozdílný. A v některých školách se právě na samostatné myšlení dětí hodně zaměřují. Nedá se to ale říci o většině, což vyplynulo i ze zjištění České školní inspekce. Podle ní převažuje ve výuce zaměření na osvojení si učební látky nad posílením schopností školáků řešit problémy. Při řešení úloh ve většině hodin češtiny a matematiky se od dětí nevyžaduje kreativita a kritické myšlení. Na revizi vzdělávacích plánů pro základní školy už pracuje Ministerstvo školství s Národním pedagogickým institutem.

Co si myslíte o školákově řešení matematického úkolu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Zobrazit další články