O pravidlech hodnocení žáků si jednotlivé školy rozhodují samy, ale ministerstvo zvažuje změny. V budoucnu by se výuka v nejnižších ročnících mohla zcela obejít bez známkování.
Základní školy jsou primárně institucemi, které vzdělávají, ale mají také obrovský vliv na utváření osobnosti dětí. Známkování i kvalita výukových metod, díky nimž školáci získávají znalosti a dovednosti, je zcela v moci učitelů. Přestože se může zdát, že přísný a nesmlouvavý kantor naučí žáky mnohem víc, nic by se nemělo přehánět. Hrozí totiž, že se děti mohou bát přiznat, že něčemu nerozumí, ztratí motivaci, mohou si připadat ukřivděně a do školy budou chodit s nechutí.
Školák si nevedl špatně, ale dostal pětku
Přesně takový případ se stal v jedné z pražských základních škol v Letňanech. Žák druhé třídy vypracoval cvičení, které učitelka třídě zadala. V pracovním sešitě měl doplnit chybějící souhlásky ve slovech a podtrhnout slovesa. Všechny souhlásky vepsal správně, ale při určování sloves se dopustil čtyř omylů. Příkré hodnocení učitelky vyvolalo poprask na sociálních sítích. I když si chlapec nevedl vůbec špatně, nekompromisně vyfasoval kouli.
Na nezvykle tvrdý přístup kantorky k hodnocení cvičení druháka upozornil popularizátor pedagogiky Robert Čapek. „Jeden z úkolů rodiče je, aby svému dítěti ukázal, že pod postelí nežijí strašidla. Jenomže co má rodič dělat, když příšera čeká ve škole převlečená za učitelku?“ uvedl Čapek na svém facebookovém profilu Líný učitel, kde sdílel fotografii oznámkovaného cvičení školáka letňanské základky.
Jiná učitelka by cvičení oznámkovala dvojkou
Naznačil rovněž, že nejde o první případ. „Takhle se hodnotí ve druhé třídě ZŠ v Letňanech. Když rodič tohle antipedagogické hodnocení řeší s učitelkou a následně s ředitelkou – nestane se nic. V této škole je normální trestat druháčky pětkou za chyby. Kolik takových monster je v českých školách? Bojím se na to jen pomyslet,“ rozohnil se Čapek. Pochybnosti o přiměřenosti známky chlapce vzbuzuje i skutečnost, že nešlo o písemný test, ale jen o cvičení v pracovním sešitě.
Jeden z úkolů rodiče je, aby svému dítěti ukázal, že pod postelí nežijí strašidla. Jenomže co má rodič dělat, když…
Zveřejnil(a) Líný učitel dne Úterý 12. září 2023
V minulosti byl podle CNN Prima News ten samý školák opakovaně zvláštně hodnocený. Možná jeho učitelka měla předsudky jako kantorka, o které jsme už psali v Dámském Deníku. „Rodiče předchozí situace několikrát řešili s třídní učitelkou i s paní ředitelkou. Paní ředitelka by si prý přála jiný přístup učitelky, ale ta si stála za svým,“ cituje server učitelku Základní školy Eden Markétu Zelenou, která matku chlapce zná. Podle ní je hodnocení její profesní kolegyně z jiné školy špatné a silně demotivující. Ona sama by cvičení oznámkovala nejhůře dvojkou.
Znepříjemní druhákovi školu hned na startu
Na sociálních sítích se pod obrázkem oznámkovaného cvičení strhla lavina reakcí. „Další psychopat ve školství, který cítí potřebu mít nad někým moc,“ napsal jeden z rodičů. Další diskutující nechal vzkaz přímo učitelce. „Jestli tohle čtete, tak se styďte za svůj přístup k dětem! Ten žák měl všechno správně, a že označil další čtyři slovní druhy? Možná se to dítěti mohlo vysvětlit, ale netrestejte ho pětkou. Učím na prvním stupni už 40 let, ale tohle bych v životě neudělala. Chudák druhák, vždyť mu školu znepříjemníte hned na začátku,“ rozčílila se pedagožka.
Na způsob známkování neexistuje žádný jednotný mustr, který by platil ve všech školách. Každá si o něm rozhoduje sama a pravidla hodnocení by měla být uvedená ve školním řádu. Ministerstvo školství nejspíš tuší, že je to problém. „Ministerstvo v dlouhodobém záměru navrhuje zrušení známkování v nejnižších ročnících 1. stupně ZŠ, přičemž vychází z toho, že v prvních ročnících základní školy by nemělo jít o výkony, ale o to, aby děti získaly vztah ke vzdělávání a osvojily si základní gramotnosti,“ řekla Blesku mluvčí resortu Tereza Fojtová.