Platíte kartou a neberete si účtenku? To je velká chyba! Později toho můžete litovat

Pokud nakupujete potraviny, oblečení nebo benzín a platíte kartou, vyplatí se vzít si potvrzení. Malý kousek papíru popsaný drobným písmem oceníte při případné reklamaci.

                   

Lidé čím dál raději platí bezhotovostně. Zaplatit nákup, vstupné nebo útratu v restauraci kartou, mobilem či chytrými hodinkami je totiž komfortnější. Důležité ale při takových transakcích je vzít si účtenku i potvrzení z terminálu. Zejména starší generace je na to zvyklá, aby je měla pro kontrolu, a dělá dobře. Velká část lidí si ale účtenky ani potvrzení o provedení platby vůbec nebere. Nepotřebují mít přehled o výdajích a možná se chtějí chovat i ohleduplněji k životnímu prostředí, takže si papírovou stvrzenku prostě nenechají ani vystavit.

Problém může nastat, když platba selže

Pokud si nejste zvyklí účtenky a potvrzení o transakci brát, měli byste zpozornět. Může vám to ušetřit zbytečné výdaje a také nervy. Mít v ruce potvrzení o platební transakci je totiž klíčové ve chvíli, kdy platba neproběhne správně. Domoci se pak svých peněz, aniž byste mohli předložit potvrzení o provedené platbě, je hodně obtížné. Jestliže se vás příště pokladní zeptá, zda potřebujete vytisknout účtenku a potvrzení, rozhodně odpovězte, že ano.

Určitě se vám nejednou stalo, že platba kartou, telefonem nebo hodinkami neproběhla úspěšně napoprvé. Možná jste je příliš rychle přiložili k bezkontaktnímu čipu nebo se objevily nějaké potíže se spojením a transakci jste prostě museli zopakovat. Jenže při spojení terminálu s bankou se může se stát, že vám platba z účtu zmizí, i když se v obchodě tváří jako neprovedená. Prodavač pak požaduje, abyste zaplatili znovu.

Bez potvrzení u banky nejspíš pohoříte

Elektronika prostě není dokonalá a absolutně bezproblémový chod je v podstatě nemyslitelný. Pokud budete mít účtenku a potvrzení o platbě, je snadnější domáhat se vrácení dupliticně naúčtované sumy. Pokud se totiž něco takového stane, banka po vás bude potvrzení o transakci chtít. Bez malé stvrzenky hustě popsané drobným písmem, která je dokladem o provedené nebo neprovedené platbě, jste v bance namydlení a na vrácení peněz nejspíš budete muset zapomenout.

Karta, platební treminál a stvrzenka iZdroj fotografie: Freepik

Reklamovat platbu kartou by neměl být u tuzemských bank problém. Zejména pokud máte potvrzení o tom, že byla provedená. U bezhotovostních plateb dochází k problémům relativně často. Například Česká spořitelna měsíčně eviduje v průměru kolem 2 500 reklamací. Ročně banky evidují statisíce případů neoprávněných plateb kartami. Některé proto umožnily svým klientům, že takové transakce mohou reklamovat přímo v mobilní aplikaci. Pokud to nelze, je nutné zajít na pobočku nebo zavolat na infolinku.

Jaké zkušenosti máte s bezhotovostním placením?

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Zobrazit další články