Pokyny, kterými bankomaty jedné konkrétní sítě instruují klienty k výběru peněžní hotovosti, jsou přinejmenším matoucí. Když na trik naletíte, přijdete o peníze.
Dobám, kdy si banky účtovaly nehorázné sumy za výběry peněz ze své sítě bankomatů, naštěstí už zvoní umíráček. Většina z nich vychází klientům vstříc, a nejenže poskytují tuto službu zdarma, ale dokonce není zpoplatněná, ani když si peníze vyberete z bankomatu jiného peněžního ústavu. Obezřetnost je ale stále namístě. Stačí si totiž vybrat špatný bankomat a z účtu vám zmizí peníze, sotva se nadějete.
Zůstatek bankomat ani neukáže
Ještě nedávno to byla jen doména Prahy, ale v současnosti už můžete narazit na bankomaty Euronet ve spoustě českých měst. V některých odlehlejších oblastech jsou dokonce jediné. Pokud lidé nemají jinou možnost a potřebují si vybrat hotovost právě ze zařízení této společnosti, mohou však být nemile překvapeni. Zaplatí totiž nemalý poplatek a ani nebudou pořádně vědět, za co.
Problémem jsou matoucí instrukce, které klienti dostávají. Při pokusu vybrat si hotovost se snadno může stát, že nevědomky zvolí možnost informace o zůstatku. A už platí. Paradoxní je, že vám bankomat zůstatek ani neukáže. „Chtěla jsem si jen vybrat peníze. Nenapadlo mě, že by to mohl být problém. Z výpisu jsem později zjistila, že se mi strhlo padesát korun. A nebylo to jen jednou. To je nehorázné,“ postěžovala si redakci DámskéhoDeníku rozčílená Marta V. z Ústecka.
Pokyny na bankomatu jsou matoucí
Podivný trik spočívá podle webu CNNPrimaNews v tom, že když lidé do bankomatu vloží kartu a zadají PIN kód, stroj je vyzve, aby si vybrali ze dvou možností. Buď zvolí službu Hotovost a zůstatek nebo Jiné. Když potřebujete vybrat peníze z účtu, které tlačítko byste stiskli? Pokud to první, naletěli byste podobně jako paní Marta a zaplatili byste zbytečně poplatek za informaci o zůstatku na účtu podle sazebníku banky. Pokud však výběr hotovosti nedokončíte, zůstatek se z tohoto bankomatu stejně nedozvíte.
Banky doporučují klientům, aby se těmto zařízením raději vyhnuli velkým obloukem. „Způsob klientské komunikace na bankomatech společnosti Euronet považujeme za zavádějící a iniciujeme jednání, aby v tomto ohledu došlo k nápravě,“ cituje server E15 mluvčího České Spořitelny Filipa Hrubého. Podle mluvčí ČSOB by měl provozovatel bankomatů zajistit, že obrazovky informují klienta transparentně a pravdivě. „Přístup Euronetu považujeme za hrubou chybu,“ dodala.