Mužovo vyjádření nesouhlasu s dáváním spropitného vyvolalo mezi lidmi velmi bouřlivou diskuzi.
Dát, či nedat spropitné? To je velmi běžná otázka, která se honí hlavou snad každému člověku při placení v restauraci či baru. V poslední době se tento trend ale stále prohlubuje a rozšiřuje i do mnoha jiných oborů. Téměř všude, kde má klient zaplatit za jakoukoli službu, ať už je to kadeřnictví, kosmetika či masáže, se od něj očekává tringelt. Mnoha lidem se to ale nelíbí a právě mezi takové patří muž, který svým videem na sociálních sítích vyvolal bouřlivou diskuzi.
Ve videu vyjádřil svůj postoj k dávání spropitného
Spropitné je stále běžnějším a očekávanějším projevem spokojenosti zákazníků služeb. Dle webu DailyDot je takováto odměna navíc základním kamenem americké kultury, jelikož až 95 procent tamních obyvatel tvrdí, že dýško obvykle dává. Nejběžněji je spropitné ve výši 20 – 25 % z útraty, a to především v restauracích, barech a podobných podnicích. Stále častěji jej ale očekávají i pracovníci ostatních služeb. Ne každý má na to však peníze.
Dustin Anderson vyjádřil ve videu, jež zveřejnil na svém TikTokovém profilu, jasný nesouhlas s poskytováním peněžité odměny ve formě dýšek číšníkům, protože to dle něj nemá žádnou výraznou podstatu. V minulosti se totiž dávalo spropitné tehdy, když zákazník dostal něco speciálního, výjimečného nebo byl nadmíru a nad očekávání spokojen. Dnes je to ale bráno jako samozřejmost a jakási nutnost.
Příspěvek okomentovalo mnoho lidí
Bouřlivá diskuze, jež se pod mužovým videem strhla, rozdělila komentující na dva tábory. Jedni se, stejně jako Dustin, domnívají, že se spropitné stalo velmi přehnaným fenoménem. Druzí jej naopak považují za naprostou nezbytnost vyjadřující podporu pracovníkům v sektoru služeb. Takto se vyjadřovali především ti, kteří zde pracují, a mají tak vlastní zkušenost. Nebo ti, kteří si zanecháním vysokého dýška dokazují, že si to mohou dovolit, a povyšují se tak nad ostatní.
@therealdustinanderson #tips ♬ original sound – Dustin Anderson
V souhrnu se ale názory výrazně lišily, a tak zůstává diskuze o spropitném stále otevřená a nedořešená. Zákazník by se ale neměl cítit při placení pod nátlakem. Pracovníci služeb by naopak neměli odměnu s jistotou očekávat a vyžadovat. Měli by to brát jako jakési projevení toho, že svou práci dělají dobře, za což si vysloužili dík ve formě dýška. Někdy ale dostanou mnohem více, třeba jako servírka, na niž čekalo překvapení od dvou chlapců, jak jsme na DámskémDeníku již psali.