Muži napsal falešný politik, chtěl po něm peníze. V momentě, kdy je poslal, se druhá strana odmlčela

Metody vychytralých podvodníků bývají i celkem sofistikované. K tomu, aby oklamali své oběti, využívají například i jména a tváře slavných lidí.

i Jauntwolfe/ Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0
                   

Webové portály, sociální sítě i e-maily se hemží podvodnými reklamami a články, které pod rádoby záštitou slavných osobností, jako je třeba prezident Petr Pavel, moderátor Leoš Mareš nebo vizionářský miliardář Elon Musk, lákají na astronomické zhodnocení úspor formou investice. Podobnou nabídkou se nechal napálit i čtenář DámskéhoDeníku Miroslav D. z východních Čech. „Vážně jsem si myslel, že když to doporučuje prezident, můžu tomu věřit,“ vysvětluje.

K investici ho přesvědčila domnělá hlava státu

Podvod, který falešní finanční experti používají, je v podstatě banální. Stačí jen kliknout, když na člověka vyskočí na webu, sociálních platformách nebo v e-mailu banner, který se na první pohled může zdát důvěryhodný. Většinou jde o článek doporučující nějakou zaručeně vydělávající investici, který se tváří docela seriózně. Přesně to udělal i pan Miroslav. „Když jsem si přečetl, jak je to výhodné, přišlo mi to jako dobrý nápad,“ říká.

Nad tím, že by mohlo jít o podvodný trik, v tu chvíli neuvažoval. „Vyskočilo to na mě párkrát na internetu a to samé mi přišlo i do e-mailu. Byl tam prezident a mluvil o tom, že stát investoval do ČEZu asi 800 milionů a každý člověk může být spolumajitelem a dostávat velké dividendy. V té energetické krizi to vypadalo logicky. Tak jsem si myslel, že vážně jde o dobrou investici,“ uvedl pan Miroslav s tím, že internetové odkazy vedly na stránky renomovaných zpravodajských webů.

Podvodník působil jako znalý odborník

Nešlo však o skutečné stránky serverů Novinky.cz nebo třeba Aktuálně.cz, ale o docela zdařilé kopie. Rozpoznat že jde o napodobeninu je však možné dle Novinek už podle špatné adresy v horní liště internetového prohlížeče. Podrobněji web zkoumat ale pana Miroslava nenapadlo. Podle pokynů vyplnil registrační formulář a čekal, až ho budou podvodníci kontaktovat. Jeho důvěru posílil i fakt, že nemusel vyplňovat rovnou bankovní spojení nebo posílat peníze.

Reklamy na Facebooku jedou na jiném levelu
byu/Nyruel inczech

Pak už šlo všechno ráz na ráz. Obdržel potvrzující e-mail a následně mu také zavolal falešný finanční poradce s údajně mnohaletými zkušenostmi a vylákal z něj úspory. „Mluvil zasvěceně a já si opravdu myslel, že investuji. Tak jsem peníze poslal, jak mi radil,“ popsal důvěřivý čtenář. Že se mýlil, zjistil až po čase. Chtěl peníze zpět, ale podvodníky nebylo jak kontaktovat. „Nemohl jsem se jim dovolat a na e-maily nereagovali,“ dodal čtenář.

Nabídka prezidenta je podvod

Podobné případy nejsou v Česku ojedinělé. Podvodníci vyjma zpravodajských webů zdařile imitují i vzhled webu ČEZu. Liberečtí kriminalisté právě vyšetřují případ seniora z Novoborska, který přišel o 16 tisíc, protože se také nechal zlákat inzerátem, v němž zhodnocení peněz sliboval domnělý prezident. „Poslední dobou se na internetu šíří podvodné reklamy na investování využívající jména známých osobností, jako například prezidenta Petra Pavla či ředitele společnosti ČEZ Daniela Beneše. Chceme upozornit, že se jedná opravdu o podvodné reklamy,“ uvedla mluvčí liberecké policie Klára Jeníčková.

Co říkáte tomu, že podvodníci využívají slavná jména?

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Zobrazit další články